האוטו לא מניע? יכול להיות שאתם צריכים להחליף מצבר

בדומה ללב המזרים דם לגוף, המצבר מספק את האנרגיה החשמלית החיונית להתנעת הרכב ולהפעלת מערכותיו השונות. אך בדיוק כמו כל איבר בגוף, גם למצבר יש תוחלת חיים מוגבלת. אם אתם רוצים למנוע מצבים לא נעימים כמו מצבים שבהם האוטו לא מניע באמצע הדרך, מומלץ מאוד לדעת לזהות את הסימנים המעידים על קץ חייו של המצבר. במאמר זה נדון בסימנים עיקריים אלו, ונסייע לכם להבין מתי הגיע הזמן להחליף את המצבר ברכבכם.

קושי להתניע

אחד הסימנים הברורים ביותר לכך שהמצבר לרכב שלכם מתקלקל הוא קושי להתניע את המנוע. אם שמתם לב שהאוטו לא מניע, שהאוטו מניע לאט כשמסובבים את המפתח, זה יכול להיות סימן שהמצבר מאבד את יכולתו ואת כוחו. הרבה פעמים זה יבלוט יותר במזג אוויר קר, שכן טמפרטורות נמוכות יותר יכולות להפחית את יכולת המצבר לספק כוח לרכב.

גיל המצבר

מצברים לרכב מחזיקים בדרך כלל בין 3 ל-5 שנים, והטווח תלוי בגורמים כמו דפוסי שימוש, אקלים ותחזוקה. אם המצבר שלכם מתקרב או חורג מטווח הזמן הזה, כדאי להתחיל לעקוב מקרוב אחר הביצועים שלו. גם אם הוא עדיין מתפקד כראוי, יש סיכוי לא קטן שיום אחד תגלה שהאוטו לא מניע ותצטרך להתמודד עם התקלה בזמן לא צפוי ולא נוח. במקרה כזה תוכל לגרור את הרכב למוסך או להשתמש בשירותי מצבר עד הבית, ובכל זאת מומלץ לזהות את התקלה העתידית עוד לפני שהיא מגיעה.

אורות אזהרה

אם נורות האזהרה הקשורות למצבר נדלקות בלוח המחוונים של הרכב, זה יכול להעיד על בעיה במצבר או במערכת הטעינה. שימו לב לנורת המצבר, שהיא בצורת סוללה קטנה, וכן לנורת מערכת הטעינה – סמל בצורת ברק. בעוד שבעיות אחרות יכולות להפעיל את נורות האזהרה הללו, אבל חשוב לבדוק את המצבר ואת מערכת הטעינה כדי לשלול בעיות פוטנציאליות.

ריח גופרתי

אם אתם מזהים ריח רע ולא ברור המגיע מסביבת המצבר, זה יכול להעיד על התחממות יתר או על דליפת גז. אם אתם מבחינים בו, חשוב לטפל בבעיה באופן מיידי כדי למנוע נזק למצבר ולרכב כולו.

 

האוטו לא מניע

 

איך מתבצעת החלפת מצבר?

לאחר שהבנו מה יכולים להיות הגורמים לכך שיש צורך להחליף את המצבר לרכב, נעבור לחלק המעניין באמת. אם אתם גרים באזור, החלפת מצבר לרכב בירושלים תתבצע על פי השלבים הבאים:

  1. איסוף הכלים והחומרים הדרושים: לפני שמתחילים, יש צורך לוודא שיש את כל הכלים והחומרים הדרושים. יש צורך במצבר חדש, במפתח ברגים או בסט שקעים (בדרך כלל 8 מ"מ, 10 מ"מ או 13 מ"מ), וכן בציוד בטיחות כמו כפפות ומשקפי בטיחות.
  2. איתור המצבר: המצבר ממוקם בדרך כלל מתחת למכסה המנוע של המכונית. הוא נמצא בדרך כלל בצד אחד של תא המנוע, לכיוון הקדמי או האחורי, בתוך קופסת פלסטיק או מתכת.
  3. ניתוק המסוף השלילי: השלב הראשון הוא לנתק את המסוף השלילי (-) של המצבר, המחובר לכבל השחור. יש צורך להשתמש במפתח ברגים כדי לשחרר את האום או את הבורג המאבטחים את המסוף, ולאחר מכן להסיר בזהירות את הכבל מהמסוף. חשוב להרחיק את הכבל מחלקי מתכת כלשהם כדי למנוע מגע מקרי.
  4. ניתוק המסוף החיובי: לאחר מכן יש לנתק את המסוף החיובי (+) של המצבר, המחובר לכבל האדום. גם כאן יש להשתמש במפתח ברגים כדי לשחרר את האום או הבורג המאבטחים את המסוף, ואז להסיר בזהירות את הכבל מהמסוף.
  5. שחרור החזקת המצבר: מצברים לרכב יהיו מאובטחים למקומם כדי למנוע מהם להסתובב בזמן נסיעה. בשלב זה יש צורך לשחרר את הברגים המחזיקים את המצבר במקומו.
  6. הוצאת המצבר הישן: כעת אפשר להוציא בבטחה את המצבר הישן מהרכב. יש לעשות זאת בזהירות.
  7. הכנת המצבר החדש: לפני התקנת המצבר החדש יש לבדוק אותו כדי לוודא שאין פגמים או נזק גלויים.
  8. התקנת המצבר החדש: יש להניח את המצבר החדש בזהירות, ולוודא שהוא ממוקם היטב. לאחר מכן יש לחבר מחדש את הרצועה או הברגים המאבטחים את המצבר ושומרים אותו במקומו.
  9. חיבור המסופים: בשלב זה יש לחבר מחדש את המסופים על ידי חיבור הכבל החיובי (+) למסוף החיובי וחיבור הכבל השלילי (-) למסוף השלילי במצבר החדש. יש לעשות זאת באמצעות מפתח ברגים כדי להדק היטב את האום או את הבורג. יש לוודא ששני המסופים מחוברים היטב ושאין חיבורים רופפים.
  10. בדיקת המצבר החדש: לאחר שהמצבר החדש מותקן, מאובטח ומחובר, הגיע הזמן להפעיל את המנוע כדי לוודא שהכול תקין. יש צורך לבדוק אם יש נורות אזהרה על לוח המחוונים ולהקשיב לרעשים חריגים. אם הכול נראה ונשמע תקין, ההחלפה עברה בהצלחה.

סיכום

הבנת הסימנים המעידים על סוף חייו של מצבר הרכב חשובה לנסיעה בטוחה ומונעת תקלות לא צפויות. שמרו על ערנות ושימו לב לסימנים אלו, וכך תוכלו להחליף את המצבר בזמן ולמנוע מצבים לא נעימים של רכב שלא מניע. בצעו תחזוקה שוטפת הכוללת בדיקות של המצבר, כדי להאריך את תוחלת החיים שלו ולמזער את הסיכון לתקלות בלתי צפויות.

נגישות